Begeleiding hoogbegaafdheid

 

Veel hoogbegaafde jongeren worstelen met gevoelens die variëren van een laag zelfbeeld tot het impostorsyndroom. Begeleiding van hoogbegaafden kan jongeren helpen met deze gevoelens om te gaan door hen constructieve input en feedback te geven in plaats van hun ervaringen te ontkrachten. Uit een nieuw overzicht van onderzoek naar begeleiding van hoogbegaafden blijkt dat veel interventies werken; sommige ontwerpen zijn echter effectiever dan andere. Een artikel uit 2016 in het Journal of Counseling Psychology geeft details over strategieën die begeleiders kunnen gebruiken om een cliënt die worstelt met gevoelens van vervreemding, onzekerheid of zelftwijfel effectief te bereiken en te ondersteunen. Hoewel de meeste counselors in hun praktijk geen groot aantal hoogbegaafde cliënten zullen tegenkomen, is het belangrijk voor counselors om eigenschappen te begrijpen die uniek zijn voor deze populatie en hoe ze zich kunnen manifesteren in verschillende settings. Echter kan u direct hier terecht voor een begeleiding voor hoogbegaafdheid, deze blogpost bevat samenvattingen van 18 artikelen over de begeleiding van hoogbegaafden. Lees verder voor meer informatie over het werken met hoogbegaafden!

Begeleiding voor hoogbegaafden: wat werkt?

Meer dan de helft van de hoogbegaafde jongeren heeft een laag zelfbeeld, en velen worstelen ook met gevoelens van vervreemding, onzekerheid of het gevoel niet goed genoeg te zijn. Begeleiding voor hoogbegaafden kan jongeren helpen met deze gevoelens om te gaan door hen constructieve input en feedback te geven in plaats van hun ervaringen te ontkrachten. Eén studie heeft de resultaten vergeleken van therapie met een niet-hoogbegaafd kind en een hoogbegaafd kind. Zij ontdekten dat het niet-hoogbegaafde kind vergelijkbare resultaten had als het hoogbegaafde kind, maar dat het hoogbegaafde kind aan het eind van de behandeling een aanzienlijk groter gevoel van eigenwaarde had.

Een hoog niveau van eigenwaarde kan een beschermende factor zijn voor hoogbegaafde jongeren. Een hoog gevoel van eigenwaarde kan ertoe leiden dat een hoogbegaafde zichzelf uitdaagt en uitdagingen nastreeft waarin hij geïnteresseerd is. Dit kan leiden tot onafhankelijkheid, leiderschap en beroepskeuze. Een laag zelfbeeld kan ertoe leiden dat iemand op anderen vertrouwt of zichzelf niet uitdaagt. Dit kan leiden tot afhankelijkheid van anderen of een baan die minder voldoening geeft.

Wat werkt niet?

Te veel interventies richten zich op hoe hoogbegaafde jongeren zich voelen. Deze gevoelens kunnen echter veranderen als de persoon die steun ontvangt nieuwe inzichten of nieuwe manieren van denken krijgt. Strategieën voor het werken met hoogbegaafden moeten gericht zijn op hoe hoogbegaafde jongeren te helpen nieuwe manieren te ontdekken om zichzelf, hun capaciteiten en de wereld om hen heen te zien.

Strategieën voor het werken met hoogbegaafden.

Strategieën voor het werken met hoogbegaafden zijn vergelijkbaar met die voor het werken met alle cliënten. Begeleiders moeten altijd rekening houden met de unieke context en behoeften van het individu. Iemands hoogbegaafdheid mag niet worden gebruikt als excuus voor slechte prestaties of een negatieve kijk op de wereld.

Percepties uitdagen: negatieve gedachten en gevoelens over begaafdheid, de begaafdheid zelf en over de persoon zelf uitdagen kan leiden tot nieuwe manieren om zichzelf te zien. Als een hoogbegaafde persoon het gevoel heeft dat zijn capaciteiten te klein zijn of dat hij niet getalenteerd genoeg is, kan hij beginnen deze ideeën in vraag te stellen. Het uitdagen van percepties kan gebeuren door observaties, eerste schetsen, metaforen en door zelfonderzoek.

Hoger-orde denken: hoogbegaafden kunnen vaak goed buiten de kaders denken. Begeleiders kunnen hoogbegaafden helpen onderzoeken hoe zij hun capaciteiten op nieuwe manieren kunnen toepassen en nieuwe ideeën kunnen creëren. Gebruik maken van de vijf zintuigen is hiervoor een nuttige strategie.

Samenvatting

Hoogbegaafdheid is een kenmerk van sommige mensen die zich meestal minder bewust zijn van hun capaciteiten dan anderen. Het is belangrijk te onthouden dat hoogbegaafdheid geen ziekte of handicap is; hoogbegaafde mensen hebben specifieke vaardigheden die andere mensen misschien niet hebben.

Hoogbegaafde jongeren kunnen baat hebben bij begeleiding vanwege de unieke uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden en hun unieke sterke punten. Begeleiders kunnen hun vaardigheden verbeteren en nieuwe strategieën leren voor het werken met hoogbegaafde cliënten door rekening te houden met het volgende: